mandag 25. august 2008

Et begrep om begrep...

Den diskusjonen som Kjell S Johannesen drar opp er grunnleggende og ikke helt enkel. Den handler jo om hvordan vi konstruerer virkeligheten som et sosialt og individuelt prosjekt. Våre ord, våre begreper har både en sosial og en individuell historie - avhengig av de praksisene eller språkspillene vi har deltatt i. Vår forståelse blir unik og viser seg i vår praksis (eksemplet til Maria med den handikappede som ikke kom inn på T-banevogna). (Det virvler opp mange nye tanker når jeg skriver dette, men det tillater hverken plassen eller tiden... derfor til poenget). Fokus på en definisjon av begrep. Se hva svenske Wikipedia skriver om begrep (den norske utgaven har ingen definisjon). Man sier samtidig at teksten ikke er god nok. Kan vi være med på å vri definisjonen i vår retning? Hva skal til? Hva er det som blir feil slik den nå står? En oppgave for oss etter hvert?

Hilsen
Atle

4 kommentarer:

Dialoger.se sa...

Hej Atle!
"Skam den som ger sig!" - apropå bloggen.

Beträffande "Begreppen" och vår förståelse som visar sig i våra handlingar, så är just kruxet att uttrycka något om detta i text! - Ja, Maria Hammarén har ju uttryckt detta i en underbar text, jag är så nyfiken på allas våra intryck när vi ses i Dialogseminariet!

Hilsen
Gun

Atle Roijen sa...

Så flott at du har funnet veien til bloggen, Gun! Ja, jeg gleder meg også. Dette er spennende og går rett inn i kjernen av det å være menneske føler jeg. Det åpner også opp tanker om "min egen språklige historie". Hva er det som har formet mine ord, mine begreper? Ordet språkhistorie får enda en ny mening.

Atle

Anonym sa...

Detta med begrepp.
Jo,Wikipedias författare språkspelar och själv leker jag med ord som har med be-grepp att göra:
be-griffen (tyska), be-gripa, greppa, grep (substantivet), come to grips with (eng), gripa om, be-griplig. Leken fortgår och det bokstavliga och bildliga/bild-lika speglar, förstärker och bråkar; friktion uppstår och en dröm om en still poetisk förståelse snuddar medvetandet, eller kanske är det en fluga som nuddar pannan.
Bengt (Söderhäll)

Atle Roijen sa...

Det er både vanskelig og spennende når man begynner å sutte på ordene. Ordene som du tar opp Bengt; be-gripe og greppa (gripe) peker jo på virkeligheten som noe "som er" som ligger der ute. Det er etter min mening både riktig og galt... Virkeligheten er jo ut fra et konstruktivistisk perspektiv noe som vi konstruerer eller skaper gjennom å avgrense og gi mening ut fra vårt perspektiv. Det er jo noe der ute samtidig som det som er der ute er noe som vi skaper... En dobbelthet som man nesten kan bli gal av....